BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRomanian
Facebook

Как се тича под бойна тревога с въшкарник, цинти, автомат и шницел в джоба

Какво представляват металните цинтове и за какво са използвани те?

Какво е въшкарник и защо така се нарича?

Къде, освен в чинията, може да стои порция шницел с гарнитура?

Отговорите на тези въпроси наглед се намират в Историческия музей на Димитровград, където гостува изложбата „Когато момчето става мъж…“, представяща предказармената подготовка, битието в казармата и последващото й влияние върху поколения български младежи.

Това е една изложба, която представя казармата по времена социализма във всички етапи, през които преминава един млад мъж, след като завърши средното си образование. Няколко са темите в нея: началното военно обучение, ритуалите по изпращането на момчето в казармата. Сред тях е този: на новобранската му сакото на младежа да се окичи от роднините по раменете с петолевки, които символично пресъздават офицерски пагони. Следващият етап описва първите 40 дни в казармата, клетвата, след това останалата част от военния живот.

Изложбата представя казармата от една страна покрай нормативната уредба, свързана с нея, и основните нормативни документи, по които е организирана, а от друга- представите на хората за казармата като ритуал и свещенодействие за превръщането на младежа в мъж.

Всички артефакти: документи, бойно снаряжение, предмети от бита в казармата в експозицията, са събрани от етнолога д-р Илия Вълев, който е родом от Димитровград, но от години живее и работи във Велико Търново и е част от екипа на Регионалния исторически музей там.

Изложбата, която е с първа спирка в родния му град, ще бъде представена и в други краища на страната. Тя е базирана на докторантурата на Илия Вълев, която е най-голямото изследване, правено досега у нас на казармата от соц.времето, прехвърлено след това и в книгата му „Младежки страсти, мъжки времена“.

Макар сам да не е бил в казармата никога, строгият режим оттам не му е чужд, тъй като баща му е бил военен.

„Изследвах темата 11 години. Провокира ме идеята и от личен интерес, и от професионална гледна точка. Личният-баща ми, който беше военен. Професионалният, като етнолог, бе търсенето на отговора кой от съвременните ритуали е наследил Коледуването-ритуал в миналото, който е свързан с възмъжаването на момчетата, останал днес като традиция. Така стигнах до извода, че влизането в казармата е наследникът на Коледуването в по-ново време“, казва д-р Илия Вълев.

Всички експонати от изложбата „Когато момчето става мъж…“ са събирани от него по времето, когато е правил проучването за докторантурата си. Изложбата е отворена и всеки, които има интересни предмети от казармения живот и е готов да се раздели с тях, може да ги предостави за експозицията. Д-р Вълев ще е много благодарен за това, защото сам е свидетел:мъжете трудно се разделят с вещите си от войнишките години.

В Димитровградския музей наред с интересните експонати от войнилъка, не по-малко интересни са писанията в специално оставената книга в изложбената зала, където вече има попълнени казармени спомени от посетители на експозицията.

Без никакво колебание те дават отговор на въпроса за металните цинтове, както и защо „въшкарникът“ се нарича така.

Цинтът, например е обущарски гвоздей с голяма глава,който се набива на подметката, за да се намали износването й.

Такива са набивани върху гьона на войнишките чепици, които са носили наборниците в Българската народна армия почти до 80-те години на миналия век. От казармените легенди се знае, че гьонът на войнишките чепици бил наричан и „водохранилище“. Когато се напоят с вода чепиците, цяла зима нямат изсъхване, казват хората, били в казармата цели две години. Всяка вечер десетки  подгизнали обувки били нареждани край печката на дърва и въглища да съхнат. „При тези изпарения как да се събудиш навреме сутринта без проблем“, питат реторично преживелите го. А пък цинтовите обувки така натежавали с метала, че можели да послужат и като оръжие, обаче пък как се ходело с тях километри при учение, никой не иска да си спомня, нито пък как се тича по гладка повърхност.

След Освобождението униформите на българската войска първоначално заимстват руските образци. В началото на 20-и век и особено в навечерието на Балканските войни служебното облекло на воините се опростява, става практично и изчистено от излишни украшения.
Тогава се създава емблематичната кафява шаячна зимна войнишка униформа. Тя е на въоръжение почти век, чак до ново време. Стотици хиляди българи са изкарали казармата си, облечени с вълнената кафява униформа – куртка, бяла якичка, панталон, кожен колан, кепе, гети. Кожените колани са толкова здрави, че много от мъжете си ги използват и до днес. Бялата якичка обаче била най-представителната част от униформата и най-голямата мъка на войниците. Тя трябвало винаги да толкова бяла, че буквално да свети, иначе-наказание. Перялия я всяка вечер. Обаче поддръжката на бялото била доста трудна задача, защото в банята се влизало един път седмично за душ от главата до петите. По устав войниците били длъжни да се мият голи до кръста всяка сутрин и вечер на чешмата, не всички спазвали това обаче.

Куртката и панталон наричали „въшкарник“. На въпроса „Защо?“ съпругът на главната уредничка в Историческия музей на Димитровград Недялка Тодорова отвърнал простичко: Като ги облечеш през ноември, ги свалящ чак в началото на май. „Но как сте ги прали през зимата, как са съхнели?“- продължавала да настоява тя. „Никак. С едно ножче остъргваш калта и продължаваш!“-отвърнал й мъжът й.

От казармените истории, разказани от мъжете, дошли да разгледат изложбата и споделили от своя опит като войници, директорката на Галерията Антоанета Станчева е особено впечатлена от не една и две. Сред любимите й обаче е тази, която показва находчивостта на българския наборник по онова време. Знаете ли как се крие алкохол за Нова година при строгия режим в казармата?- пита тя ведро и веднага разказва, това, което е чула от тях: Войниците, които оставали в казармата и по празниците, пъхали седмици преди това шишетата с домашна ракия в дулата на танковете, които се държали леко нагоре. За да могат а бъдат извадени бутилките вързвали с конец. После стискали палци да не ги вдигнат  под тревога и да се наложи да свалят дулата за учение.

Ако не се случела такава издънка, в Новогодишната нощ в казармата настъпвал истинско веселие. На някои места на Нова година празнично се падало по една чаша вино и по една чаша лимонада на войник. Всички обаче и дори след това скромно количество били здраво развеселени.

Друга от показателните истории за това какво е млад мъж в разцвета на силите си две години да е почти непрекъснато сред себеподобни, е следната: Войник дава кръв, но медицинската сестра била доста надарена в деколтето. Навела се над него, но кръв от вената му така и не потекла. Почудила се, почудила се и накрая се усетила, че не става въпрос за някаква аномалия, просто кръвта на младежа отивала на друго място….

„А знаеш ли какъв ужас е цяла нощ да си бил наряд и в момента, в който дават за обяд шницел с гарнитура /рядък празник в казарменото меню/, и сядаш да ядеш за първи път от месеци шницел, точно тогава бие тревога?! Слагаш в единия джоб шницела, в другия-гарнитурата и хукваш…“, разказал друг от посетители на изложбата.

Красимира Славова


Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!